رژیم غذایی سالم و کاهش فشارخون پس از دیابت بارداری

19 اوریل 2016- بر اساس یک مطالعه ی جدید که نتایج آن در مجله ی Hypertensionارائه  گردید، رعایت رژیم غذایی سالم  پس از بارداری  میتواند خطر افزایش فشار خون را درمیان زنانی که به دیابت بارداری مبتلا بودند، کاهش دهد.

 پرفسور Zhang  نویسنده ی ارشد این تحقیق می گوید: مطالعه ی ما نشان داد زنانی که به دیابت بارداری مبتلا بوده اند، میتوانند از مصرف رژیم های مملو از میوه جات، سبزیجات، غلات کامل و مصرف کمتر گوشت قرمز و فرآوری شده منتفع شوند.  درحقیقت یک رژیم غذایی سالم به کاهش خطر بالا بودن فشارخون حتی در زنان چاق کمک می کند. چاقی یکی از عوامل خطر فشارخون بالا است اما در زنان چاق در این تحقیق که از رژیم غذایی سالم تبعیت می کردند، خطر فشارخون بالا درمقایسه با زنان چاقی که از این  نوع رژیم تبعیت نمی کردند؛ کاهش یافت.

 حدود  5 درصد از زنان باردار آمریکایی علیرغم اینکه  قبل از بارداری به دیابت مبتلا نبودند، به دیابت بارداری مبتلا می شوند. دیابت بارداری موجب بالا رفتن قندخون و افزایش خطر زایمان زودرس و نوزادانی با وزن بالا می شود که مشکلاتی را در زمان زایمان برای مادر و نوزاد به همراه دارد. برای اکثر زنان مبتلا به دیابت بارداری، بیماری دیابت بعد از زایمان  از بین رفته و مقدارقند خون به حالت طبیعی باز می گردد با این حال درمراحل بعدی زندگی، زنان مبتلا به دیابت بارداری درمعرض  خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 و فشارخون بالا قرارمی گیرند.

مطالعه ی اخیر اولین تحقیقی است که نشان داد تبعیت از یک رژیم غذایی سالم برای کاهش فشارخون که برای عموم مردم مفید است، همچنین می تواند سبب کاهش خطر افزایش فشارخون درمیان افرادی شود که قبل از این به دیابت بارداری مبتلا بوده اند.

 در مطالعه ای که پیش از این توسط دکتر Zhang  وهمکارانش انجام گردید، اعلام شد رژیم غذایی سالم  پس از دیابت بارداری، موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شود.

 برای انجام این تحقیق، دانشمندان سوابق سلامت حدود 4000 زن را بررسی کردند. این افراد  هر 4 سال  یکبار به پرسشنامه  هایی در مورد عادات غذایی خود پاسخ دادند. محققان پاسخ این افراد را بر اساس سه رویکرد تغذیه ای سالم طبقه بندی نمودند: ایندکس یا شاخص تغذیه ی سالم جایگزین، رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای، روش تغذیه ای برای توقف فشارخون بالا یا  DASH.

 در این روش ها بر مصرف بیشتر آجیل، حبوبات، غلات کامل، ماهی و محدود نمودن مصرف گوشت  قرمز و فرآوری شده، نمک و قند افزوده ، تاکید شده است.

 پس از در نظر گرفتن وضعیت کشیدن سیگار، سابقه ی فامیلی وسایر فاکتورهای شناخته شده ی بالا برنده ی فشارخون، دانشمندان دریافتند احتمال ابتلا به فشارخون بالا برای زنانی که از یک رژیم غذایی سالم تبعیت می کردند نسبت به زنانی که تحت این نوع رژیم غذایی نبودند، 20 درصد کمتر است.  فشارخون بالا حدود 30 درصد از افراد بالغ را در آمریکا تحت تأثیر قرار داده است و خطر بروز بیماریهای قلبی، کلیوی و سکته را افزایش می دهد. دکتر Zhang  می گوید: مطالعات ما نشان داد که  یک رژیم غذایی سالم با کاهش خطر افزایش فشارخون درمیان  جمعیت  پرخطر ارتباط دارد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160419081659.htm